Kayıp Aranıyor ✅ 91

1953, by Sait Faik Abasıyanık

Vay be! Şimdiye kadar okuduğum en feminist şey diyebilir miyiz buna? Öyle kötü yazılanlarından değil harbiden güçlü, harbiden feminist ve harbiden olması gerektiği gibi. Aslında bu konuda ne biliyorum ki feminizmle olaya giriyorum ve bu kitabı en feminist şey olarak sayıyorum ki. Neyse cehillik diyelim.

Güçlü karakterler yazmak gerçekten zor bir iş çünkü süper kahraman olmakla, lalettayin bir insan olmak arasındaki çizgi çok ince. Nevin ya da Ayşe bu ülkenin erkek egemen toplumunda insanca yaşamaya çalışan her kadın kadar güçlü bir karakter. O bir süper kahraman değil ama bunca zorluk, çıkmaz ve en kötüsü sürekli ona karşı olan toplumsal normların içinden hayatta çıkabilecek kadar, onlardan uzaklaşabilecek kadar güçlü bir birey.

Maalesef bu ülkenin erkek fertlerinden biri olduğum için hatta ve hatta genel olarak erkek olduğum için bazen çok utanıyorum. Utanmam kendi kimliğime dair değil, bu kimlikteki sıfatları paylaştığım kişilere dair bir utanç. O kadar kötü ama gerçekten kötü, insan demeye bin şahit şeyle bu sıfatları paylaşıyorum ki iğrenmemek elde değil. İnsanın kimliğindeki sıfatların onu belirtmesi ve ona güç vermesi gerekirken ben kendi sıfatlarımdan çok nadiren gurur duyabiliyorum artık. Ne Türklük, ne erkeklik, ne fenerlilik, ne de başka bir şey... Her şeyi geçtim bir de bu insan demeye bin şahitlerin bize dün, bugün ve yarın için hazırladıkları dünyaya bak. Kusmamak elde değil.

Özdemir, Nevin'i trende sıkıştırınca, İrfan, Nevin'in arkasından laf çıkartmaya çalışınca, Sait Faik, Nevin 14 yerinden bıçaklandı yazınca yaşadığım utancı anlatmaya kelime bulamıyorum. Bu ülkenin, hatta bütün ülkelerin kadınlara uygun gördükleri bu yaşama alanını bir türlü anlamlandıramıyor ve asıl en kötüsü 1953'ten bugüne bırak bir adım ileri gitmeyi on adım geriye gitmemizi içime sindiremiyorum. 

Neyse umut bu topraklarda hiç tükenmeyen tek şeydir. Nasıl Nevin'in ya da Ayşe'nin üzerine yapıştırılan kimliklerden uzak, sadece kendi olarak yaşadığı bir yeri bulduğunu ümit ediyorsam, bir gün hepimizin de o yeri bulmasını ve hatta orasının sınırları içerisinde yaşadığımız yer olmasını umut ediyorum. Es geçmeden her ne kadar önemi olmasa da Sait Faik'e teşekkür ediyorum.


91
18.02.2021 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Magicka ❌

Hangover ✅ 64

Undecember ❌