Half-Life ✅ 74

 1998, by Valve, 13h, 01.07.2021

Benle yaşıt bu oyun hatta benden bir kaç ay büyük ve 22 yıl sonra kendisini ilk defa oynuyorum. Oyun mediumu göze alınınca 22 yıl gerçekten çok ama çok geçmiş bir döneme tekabul ediyor. Aradan sanki 6 yüz yıl geçmiş gibi bir fark var bugünle bu çok büyük bir olay ama aynı zamanda benim 22 yıl ileriden bir görüşle bu oyunu tecrübe etmem demek çünkü geçmişin yargılarıyla kalmam imkansız. Bu yüzden her ne kadar çok etkili bir oyun da olsa genel kanının aksine çok çok iyi bir oyun olduğunu düşünüyorum. Kesinlikle iyi bir oyun ama Citizen Kane gibi de bir oyun. Bugünün şartlarıyla bakınca nasıl 100'ler 10'lar aldığını kafamda tam oturtamıyorum. Daha doğrusu anlıyorum ama ben o gözle bakamıyorum. Zaten benim puanlamam da bambaşka temeller üzerine kurulu o gözlükleri takmama bir engel de bu sayılabilir. 

Diğer insanları anlamakla birlikte bana bu kadar büyük bir etki yapmadı oyun. Herhangi bir seriye yapılabilecek iyi  bir başlangıç ama hiç özel hissettirmiyor. Döneminin kesinlikle ilerisinde fakat aynı zamanda da çok yaşlanmış. FPS genre'sında çığır açmış ama o zamandan bu zamana bambaşka çığırlar daha açılmış. Yani onu sansasyonel yapan her şeyi benden uzaklarda bir yerde artık. Bu oyun nasıl benim için daha etkili olabilirdi diye düşünüyorum ve hikayesini kesinlikle daha fazla açıklamak zorundaydı gibi geliyor. Gizem severim ama buradaki hali çok ama çok boşluklu ve karanlık bir gizem. Oyunun açıkladığı kısımlarsa sadece daha fazla gizem için açılan kapılar. Tamam seri ilerleyince bazı şeylere bir anlam getirilecek ama tek başına bakılınca karanlık bir odada Gman ile duran Freeman gibi bir oyun bu. Bu açıklanamazlık ve boşluk o kadar hakimdi ki oyun bitince kendimi boşu boşuna o kadar insan ve yaratık öldürmüşüm bir bilim adamı olarak hissettim ve üzüldüm. Kendini ana karakter gibi hissetmeni çok kolay ve eforsuz bir şekilde yapan bir oyun için bu boşu boşuna hissi çok soğutucu bir durum olmuş. 

Neyse yazmazsam öleceğim diğer şeylere geçeyim. 1- Aga bu adam (karakter hızı) niye bu kadar hızlı ya. PC de oynuyoruz triger kontrollü bir koşu hızı ayarlama şansımız yok ki aynı zamanda 98'de triger kontrollü kolların olmadığından emin gibiyim. Alanlar çoğu zaman dar bir de parkurun önemli bir unsur olduğu bir oyunda adamı kontrol edemiyorum, adam ya  kayıyo, ya düşüyo, ya çarpıyo. İnsan vücuduna girmiş Ferrari gibi adam böyle oyun mu oynanır. Allahtan shift tuşunu yürüme tuşu yapmışlarda oyunu oynayabildik ama sırf bu hız yapma muhabbetinden kaç kere öldüm hatırlamıyorum. 2- Dizayn tercihlerinin çoğu çok modern ve detaylıca düşünülmüş bunu çok takdir ettim. Her bölüm dizayn olarak gerçekten özel hissettiriyor ve az da olsa bir oynanış tercihi sunuyor. Fakat sırf zorluk olsun diye ya da gıcıklık olsun diye de konulan detaylar yok değil. Örnek olarak bir tank patlatıp asansöre gideceğimiz garajın içinde sola saklanmış taret gibi. En hafif tabirle ayıp bir hareket. 3- Sesler ve seslendirmeler çok üst düzey. Şu anda bile ayı gibi paralar döküp bu kadar iyi seviyede ses dizaynı yapamayan oyunlar var fakat müzikler... Müzikler ses dizaynı ne kadar iyiyse o kadar kötü. Bir de eski bir loada dönünce niye çalmaya devam ediyor bi sussan mı artık. 4- Düşman dizaynları da gene aynı şekilde başarılı ve çeşitliydi. 

Şöyle bir geriye bakınca çok detaylı ve ince düşünülmüş bir oyun görüyorum. Dönemim baskın trendi olan bir hikaye satmak yerine daha çok oynanışı ön plana çıkaran bu sebeple de hikayesi her ne kadar bir şeyler vaat etse de sönük kalan bir oyun olmuş. Bu yanlış bir tercih olmuş demek değil. Ben bu oyunu elimde oynanıştan daha fazlasıyla bitirmek isterdim sadece. Oynanıştan ve onu yükselten şeyler dışında öne çıkan bir yanı yok bu oyunun fakat hem bu oyunda hem de seride asıl güçlü yan kesinlikle o gizeme bulanmış hikaye. Sadece burada onu sunmak adına pek bir şey yapılmamış. Yani biraz oyun dünyasının Citizen Kane'i gibi oldu benim açımdan. O da iyi olmasına karşın asıl sunması gereken şeylerden uzaktı bu da. Bu iki örnekle birlikte bende eski şaheser problemi olduğunu söyleyebilecek bir istatistik de oluşmaya başlıyor.


74
04.07.2021























Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Magicka ❌

Golden Compass ✅ 78

Hangover ✅ 64