Golden Compass ✅ 78

 by Philip Pullman, 1995, 04.09.2022

Ne yalan söyleyeyim bu kadar beklemiyordum. Belki aşırı bir şekilde bağlanmadım ve etkilenmedim ama beklediğimden daha iyi bir kitap okuduğum kesin. Karakterleriyle az çok bir yakınlık kurdum, dünyasıyla biraz da olsa etkilendim ve ilk etapta bunlar oldukça yeterliydi. Bir yetişkinin kafasında hangi motiflerle bu gençlik romanını yazdığını anlayabildim. İncil, Dust, çocukluk, yetişkinlik çerçevesinde bir şeyler anlatmaya çalışan bir kitap. Belki motifler çok yeni ve beklenmedik değil ama başarılı bir şekilde bağlandıkları ve iyi bir bağlam oluşturdukları görünüyor. Beni asıl şaşırtan kitabı okurken içinde büyüyen "bunun dizisini de izlemek lazım" düşüncesiydi. Şöyle bir düşünüyorum da önce kitabını okuduğum sonra dizisini izlediğim bir şey yok şu ana kadar. Buna karşın tam tersini çokça kez yaptım ve bu sefer konunun görsel olarak nasıl ele alınacağı gerçekten merak ettiğim, ayrıca buna cevap da bulabileceğim bir merak içime yerleşti. Bir de bu sadece bir merak değil ayrıca bir ihtiyaç da kitabı okurken en zorlandığım kısımlar görsel olarak kafamda canlandırmakta oldu. Maalesef şu an hiçbir karakterin yüzünü kafamda canlandıramıyorum, ayılar hariç. Pusulanın görünüşü, tüm o mekanlar, insanlar, araçlar ve geri kalan hemen hemen her şey bir eksik şu an. Sanki bu sadece benden kaynaklı da değil gibi kitap betimleme yapma konusunda biraz eksik sanırım. Tabi bu hedef kitlenin hayal gücünün benden kat be kat daha iyi olmasıyla da açıklanabilir yani onlara uygun olan şey bana pek uymuyor olabilir. Onların hayal dünyasında kısıtlı betimlemeler her seferinde daha özel bir hayal etme sürecini sağlayabilir haliyle daha özel bir kitaba evirebilir. Benim kafam bu konuda biraz yaşlı kalıyor maalesef. 

Onun dışında, prequel kitaplardan karakterler görmek beni mutlu etti. Bir genç kitabına olmasına rağmen bazı gerçek ve vahşi olan şeyleri anlatmaktan çekinmemesi hoşuma gitmedi desem yalan olur. Diğer taraftan her ne kadar güçlü bir karakter de olsa Lyra'nın bu peygamber vari halleri ve öyle ele alınması biraz eğreti duruyor. Şu an üzerinden plot armor, luck, power, charisma ve daha türlü türlü ne kadar buff varsa hepsi var. Kitabın bir noktasında biraz bile olsa bu çocuğun neden bu kadar özel olduğuna değinilmeliydi bence ve buna ek olarak çocuk olduğu kısımlar daha baskın olmalıydı. Çok önemli iki karakterin çocuğu olması hiç bir şey açıklamıyor bir de buna ek Jordan'daki Master'ın, Pekkala'nın falan bu çocuk hakkında, ihanet hakkında, yaşanacaklar hakkında bu kadar bilgili olması Lyra'nın karakterine hiç yardımcı olmuyor ve kitabın da şu ana kadar bu bilgilerin temeline inmekten imtina etmesi karakteri iyice duygusal olarak erişilemez bir yere çıkarıyor. Bu ilk kitap adına bir tercih ve ilerleyen kitaplarda açıklanacaktır ama birazcık bu kitapta da derinleşilmeliydi. 


78
14.09.2022

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Magicka ❌

Undecember ❌