Homo Deus ✅ 66

Bazı kitapları okumak sancılı süreçlerdir. Deliler gibi okumanıza rağmen bitmez bazen. Bazen de bir cümleyi hatta bir kelimeyi bile anlamak o kadar uzun sürer ki nasıl bitecek bu kitap dersiniz. Açıkçası ben bu soruyu sormadım ama kitabı okumak gerçekten sancılı bir süreçti.

Öncelikle kitap bilmediğim yada yeni gördüğüm pek bir şey anlatmıyordu. Ben bu tanrı insan teması ve onun ile ilgili kitapta belirtilen olasılıklara az biraz aşinaydım zaten. Daha önce bunun ile ilgili şeyler tüketmek bu kitabın benim için olan ilginçliğini azalttı ancak asıl sorun başka bir şeydi.

Kitap, tanrı-insanı anlatmak için yola çıkıp gene insanı yani Homo Sapiens'i anlatmış. Kitabın büyük bölümünde gene aynı yazarın daha önce yazdığı Sapiens'te anlattıklarının gölgesi hakim. Eğer Sapiens'i okuduysanız kitaptaki pek çok şeyi okumuş gibi olduğunuzu söylemeliyim. Bu tıpatıp aynısı gibi anlaşılmasın. Kitap Sapiens'in sonunda anlatıkları ile bir başlangıç yapıyor ve orada anlattığı pek çok şeyi burada tekrar ediyor. 

Yazar ilk kitap boyunca sorular sordurup etik algımızı, dünya görüşümüzü ve felsefemizi sorgulatmıştı. Orada uzak geçmişten gelerek temellendirilen sorular burada tek fark olarak daha yakın gelecekten ve daha felsefe ağırlıklı temeller ile sorgulanmış. Oradaki dinler konusu burada da gene aynı şekilde anılmış ve gene aynı konular özelinde bu soruları sormuş. Diyebilirsiniz ki kitap insanlardan ayrılıp ne kadar farklı şeyler sorabilir ama her seferinde aynı değerleri sorgulatmak biraz sıkıcı kaçmış ve aynı sorularla farklı bir sonuca ulaştırılmış gibi gösterilmeye çalışılmış. 

Özellikle yukarıda "gibi" diyorum çünkü kitap gene insan gelecekte ne olmak istiyor gibi bir soruyla bitirilmiş. Kitabı sancılı bir süreç haline getiren asıl şey Yuval Noah'ın kendi yazdığı kitabından kaçamaması durumu. Herhalde yazar ilk kitabın çok satmasından etkilenip aynı şeyi biraz deha geliştirip yazarsam daha başarılı olur diye düşünmüş lakin hayat artık bu kadar yavaş değil. Peki bu durum kitabı başarısız bir hale büründürmüş mü? Cevabım çok da değil.

1-Kitap ilk kitaptan daha iyi bir dile sahip.
2-Konu gerçekten ilgi çekici.
3-Kitap kendi oluşturduğu plana sadık.

Bu 3 madde kitabı biraz başarılı kılıyor, fakat bu kitap bana istediğim şeyi vermediğinden başarılı olarak adlandıramıyorum. Beklenti deneyiminizi değerlendirmede her zaman olumsuz etkiler bırakır burada da Sapiens ile beğenimi kazanmışken konu daha hayal gücüne açık daha uçsuz bucaksız bir haldeyken kendi temellerine bağlı ve alçaktan uçan bir kitap yaratılması beni hoşnut etmedi. Tabii buradan çıkıp yazarın hayal gücüne laf etmek benim haddim değil ama biraz daha uçuk kaçık şeyler beklemiştim ben kitaptan. Ve özellikle geleceğin daha ayrıntılı betimlemelerini duymak istemiştim Yuval'dan bir tarihçinin gelecek ile ilgili tahminleri gerçekten ilgi çekici olurdu. Fakat günün sonunda bir tarihçinin daha çok geçmişi odağına alması beklenmeyecek bir şey değil.

Tüm bunları kafamda birleştirip şöyle bir geriye baktığımda 13 Nisan 2018 - 10 Mayıs 2018 arasında Homo Deus ile geçirdiğim vakit en azından 100 üzerinden 66 almayı hak ediyor.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Magicka ❌

Hangover ✅ 64

Undecember ❌